Sunday, January 31, 2010

Udang Mentega








Tengahari semalam lepas keluar dari gym, saya pergi ke MPH dan membeli beberapa buku dan majalah. Saya beli majalah Rasa keluaran Februari edisi masakan cina muslim dan nyonya. Masa dok belek2 majalah tu terpandanglah gambar masakan Udang mentega....cantiknya dan terliur bila tengok gambar tu. Pergi Tesco cari udang dan kebetulan ada special price untuk udang sederhana hanya RM13 lebih sekilo so saya pun ambillah 1/2 kilo.


Balik rumah baru baca resepi Udang mentega tersebut, bila nampak ia guna 1 ketul mentega terus hilang minat nak cuba. Godek2 My resepi cari resepi udang mentega so nampak resepi Zeera.


Saya guna bahan2 ikut resepi nie tapi tak bubuh nestum sbb tak ada, rasa memang sedap....resepi nie memang best, cuma telur tidak jadi halus dan secantik dalam gambar Majalah Rasa mungkin saya salah buat.....apa2 pun ini akan jadi percubaan saya yang terakhir sbb lepas makan lebih kurang 5 ekor udang mentega saya rasa lain macam....so masih ada satu tupperware lagi baki Udang mentega nie. Bukan sebab resepi nie tak sedap tapi tak sesuai dengan saya.

Udang Mentega

(Resepi nie adalah untuk 1/2 kg dan separuh dari bahan-bahan asal)

Bahan-bahannya:-

1/2 kilo udang sederhana

2 ulas bawang putih

7 /9 tangkai cili padi, dihiris halus

2 tangkai daun kari

1/4 cawan susu cair

2 sudu besar mentega

1 sudu besar tepung beras

2 biji telur

garam dan lada sulah

Cara-caranya:-


  1. Gaulkan udang dengan garam dan lada sulah, kemudian goreng 1/2 masak dan toskan minyaknya.

  2. Pukul telur, mentega, susu cair dan tepung beras.

  3. Panaskan minyak dan tumis bawang putih, daun kari hingga garing kemudian masukkan udang dan cili padi.

  4. Tuang adunan telur yang telah dipukul tadi sdikit demi sedikit, perlahankan api anda supaya telur menjadi lebih halus. Gaul rata. angkat bila udang sudah masak.

Inilah hidangan tengahhari saya, oleh kerana udang bermentega sudah tinggi kalorinya, saya hanya masak sayur air sahaja sebagai pelengkap tapi akhirnya saya hanya habiskan semangkuk sayur air kosong ini berbanding meratah udang.

No comments: