Thursday, October 27, 2011

Orkid

 Saya duduk kat apartment, tak ada tanah nak tanam pokok. Bila kawan sepejabat ajak pergi ke nurseri......rambang mata tengok pokok-pokok bunga. Saya memang minat menanam....selalu berangan untuk memiliki rumah yang ada halaman yang luas dan pastinya halaman rumah saya akan dipenuhi dengan pelbagai bunga.  Ini impian saya......insyaallah.  Bila hidup sendirian, saya lebih selesa berada di apatment yang ada pengawal keselamatan.

Ruang sempit ditempat ampaian baju....saya penuhkan dengan 7 pasu orkid. Orkid-orkid nie saya beli kat nurseri di sekitar jalan Sg Buloh. Harga orkid amat berbeza dari satu nurseri dengan nurseri yang lain.....ada yang mencecah RM40 sepasu bagi orkid yang biasa sahaja sedangkan nurseri lain hanya RM15 sepasu untuk orkid yang sama. Sepetang kami menjelajah nurseri-nurseri disepanjang jalan tu akhirnya patah balik semula ke nurseri no 44, jalan sungai buloh berhampiran dgn trafik light ke simpang Seksyen 8, Kota Damasara. Kat sini sepasu orkid biasa berharga RM10-30. Harga 'orkid biasa' bagi orang yang tak tahu nama spesis okid adalah seperti gambar orkid kat bawah nie.Kalau orkid Butterfly putih berharga RM35 sepasu. Insyaallah....sabtu nie saya pergi beli lagi sebab nurseri tu kat seberang jalan sahaja dari apartment saya. Semua orkid-orkid nie berharga RM15-18 sepasu.



Ruang kecil disebelah tempat ampaian ini dijadikan tempat letak orkid. Silalah cuci mata dengan gambar orkid dari kamera kecik saya nie walaupun tidaklah seindah gambar kamera mahal. Seronok sangat bila tengok bunga orkid memenuhi ruang sempit nie.





4 comments:

quinnie said...

saya pun suka kalau ada bunga2 sekitar rumah...rasa macam tenang je bila memandang..:)

azian said...

semasa saya tinggal di apartment dulu pun balcony rmh saya di penuhi dgn pokok2 orkid dan fern.Rasa sejuk sikit....

nisa said...

tapi jenis dendro n mokara akak kena letak kt panas..baru galak dia berbunga..

Mohd Faizal said...

Sampai sekarang dah ada brp jenis dah kat rumah?
Yang akak tunjuk ni pun dah kira cantiklah saya suka