Sunday, March 27, 2011

Kari Ayam Pencen


Alhamdulillah akhirnya dapur saya berasap jugak. Dah lama sungguh tak memasak. Hampir sebulan berada di asrama dan kemudian bila balik minggu lepas....kena pulak bertugas luar pejabat 3 hari berturut-turut. Bila balik rumah badan betul2 penat, hanya nampak bantal sahaja. Selepas plumber datang betulkan paip singki dan tolong saya pasang gas dapur maka malam semalam bolehlah saya memasak.


Ayam pencen nie saya beli minggu lepas kononnya nak masak nasi dagang dengan kari ayam. Dah hampir sebulan beras nasi dagang yg saya pesan kat kawan masa dia balik Kelantan duduk kat dalam kabinet tu tak terusik. Minggu nie pun tak boleh buat nasi dagang lagi sbb minggu nie pun saya kena duty luar lagi dan tak masuk ofis. Kalau buat takan nak makan sorang kan.


Nie urgent post sbb dalam jam 1.30 nanti saya kena bertolak ke Putrajaya. Kari ayam pencen nie saya masak semalam. Sebenarnya saya suka sangat ayam pencen.....sedapnya bila buat sup. kali nie saya buat kari tapi kari nie tanpa santan sebab santan segar yg saya beli minggu lepas dah basi wp simpan dalam peti. Walaupun tanpa santan tapi not bad jugak kari nie.....saya siap ratah je ayam tu.


Seorang kawan pernah beri petua kepada saya....jika nak masak asam pencen, kukus dulu supaya ia lembut dan sedap dimakan. So saya kukuslah dahulu ayam tu dalam 40 minit.



Akhirnya saya dah boleh masak tanpa risau bau gas lagi. Rupanya saya pasang gas tak begitu kuat....hampeh betul buat malu kat plumber tu aje. Saya minta dia tolong pasangkan gas kat dapur tu sebab dapur Fagor nie lain sikit.





Inilah kari ayam pencen tanpa santan yang saya masak. Resepi simple ajelah.....sama macam anda buat jugak.

Kari ayam pencen


Bahan-bahannya:-
  • 1 ekor ayam pencen (kukus dahulu)
  • 4 sudu besar rempah kari (dalam 1 1/2 bungkus)
  • 10 ulas bawang kecil - dimayang halus
  • 8 ulas bawang putih - dimayang halus
  • 2 inci lengkus
  • 2 sudu besar cili kisar (saya guna cili boh)
  • 1 cawan santan pekat
  • air secukupnya
  • 1/2 cawan minyak masak
  • garam secukupnya

Cara-caranya:-

  1. Kukus ayam pencen selama 40 minit atau sehingga empuk. Angkat.
  2. Panaskan periuk dan masukkan minyak masak. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga garing.
  3. Bancuh serbuk kari dengan 3/4 cawan air dan masukkan cili giling/cili boh. Tumis serbuk kari dan cili sehingga pecah minyak.
  4. Masukkan ayam pencen, lengkuas dan 2 cawan air. Masak sehingga ayam betul-betul empuk.
  5. Masukkan santan dan tambah air lagi jika perlu. Masak sehingga mendidih. Masukkan garam.
  6. Anda boleh tambah kentang atau tomato jika suka.


4 comments:

noradzlina.kamdani said...

akk, lin xpernah msk aym pencen kari...slalunye (sbb dh terbiasa yg ayam pencen hanya dimasak rendang)..

JUJUE AHMAD said...

salam..
wah cantiknya dapur akak.. teringin jue ada dpur cmni. seronok rs klo nk memasak.. hehe

Lela Ibrahim said...

Salam ida..cantik dapur..kombinasi warna yg lela suker..kari ayam pencen tu menarik sehhh...

Lela Ibrahim said...

Cantik dapur..warna hitam puith warna kegemaran..by the way kari ayam pencen tu meletop she..sedap :)