Monday, November 2, 2009

Ikan Siakap Kukus



Ini adalah resepi yang dicuba dari buku masakan Hanieliza. Masa ada jualan buku kat Kelana Jaya tempoh hari, aku telah membeli 5 buku aneka masakan Hanieliza dengan harga RM4.40 setiap satu. Masih banyak koleksi buku beliau yang tidak diperolehi lagi. Buku masakan beliau amat laku....hari terakhir tempoh pameran buku aku pergi sekali lagi dan tengok hanya ada 2 buah buku sahaja yang tinggal. Tahniah Puan Hanieliza. Masa aku tengah pilih buku beliau ada seorang perempuan cina turut pilih buku beliau jadi buku tersebut turut diminati oleh kaum lain. kenapa buku ini berbeza dengan buku-buku masakan lain. pertama sekali ianya simple, bahan2nya mudah dan memang ada kat dapur semua orang....kita memang dah tahu resepi yang ada dalam buku ini tapi kita tak tahu sukatan yang betul so buku ini berikan sukatan yang tepat dan hasilnya jugak tidak mengecewakan.

Ini adalah hasil masakan dalam buku beliau. Aku buat malam semalam dan ratah aje ikan tersebut. Aku jarang ambik nasi dan kalau masak nasi pun selalunya masak sikit sahaja tapi kalau nak masak guna Rice cooker kenalah pakai 1 cawan beras akibatnya banyaklah nasi yang selalu kena buang sbb makan sikit saja. Sejak beli buku aneka masakan Hanieliza iaitu Senangnya memasak Nasi, aku masak nasi kukus. Hanya masukkan sedikit beras dan portion air sebanyak portion beras, kukus 30 minit....siap. Jadi nasi pun tak dibuang lagi.

Resepi dari Buku Senangnya Memasak Ikan, 23 resepi pilihan

Ikan Siakap Kukus

BAHAN-BAHANNYA

Bahan A

1 Ekor ikan siakap
sedikit garam
1 sudu besar sos nampla (sos ikan)
1/4 cawan air
3 batang serai
Daun ketumbar ataupun daun sup

Bahan B - Dihiris
3 sm halia muda-dihiris halus
2 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
5 ulas cili api
1 ulas cili besar


CARA-CARANYA

1 Bersihkan ikan dan sapukan garam pada seluruh ikan

2. Masukkan semua bahan-bahan diatas dalam kuali

3. Kukus 15 minit dengan api yang kuat

Nota

Sekiranya tiada sos nampla/sos ikan, gantikan dengan kicap cair

No comments: