Friday, October 15, 2010

Week 1, day 2

Hari kedua adalah Selasa 12hb. Ini kira entry tertundalah, hari nie jumaat so dapatlah peluang up date blog nie. Bila balik dari gym, badan dah terlalu letih.....talian internet juga slow, nak download sekeping gambarpun ambil masa dekat 30 minit. Boring je itu yang tertunda tu.

Tentu anda tertanya-tanya adakah program thebiggestloserasia club ini free?. Dah tentu tidak...kena bayar. Saya bayar US9.95/RM30.45 sebulan untuk tempoh 6 bulan. Adakah ia berkesan?. Setakat nie baru beberapa hari....masih terlalu awal untuk menyatakan keberkesanannya. Nanti selepas seminggu saya akan timbang berat so jika turun berat badan maka berkesanlah....tunggu 17hb nie ye. Target adalah 1/2 kilo sehingga 1 kilo seminggu.

Dalam program nie tiada makanan yang dilarang/dicegah...u nak makan apa u makanlah asalkan ia harus berada dalam lingkungan target kalori anda. Entry yang lepas saya dah tunjukkan berkenaan calorie countdown...itulah petunjuk bagi memastikan kalori kita berada dalam target. program ini bagi menu sebagai guide untuk kita supaya kita tahu apa yang patut diambil. Saya tak suka sayur dan minum air kosong....sejak menyertai program nie saya kena sentiasa pastikan ada sayur dan minum 8 gelas air sehari.

Oklah ini menu saya hari nie. Saya adjust dari menu diet yang diberikan sebab ada makanan yang tak boleh nak dapat pagi2 kat sini. Walaupun saya adjust tapi saya harus pastikan ia berada dalam target kalori saya iaitu 1600 kalori sehari.

Sarapan Pagi
  • White bread, 2 keping 175 kalori
  • Kopi dengan 1 sudu kecil gula- 1 mugs 18 kalori
  • 1 gelas air kosong 0 kalori
Jam 10.30 pagi
  • Nutrigen Liteyo Light Low Fat Yogurt, Starwberry, 135gm 115 kalori
  • 1 gelas air masak 0 kalori
Makan tengah hari

  • Kway teow goreng, malay style, 1 pinggan (23 cm) 292 kalori
  • Sayur campuran , 1 cup 31 kalori
  • 1 gelas air masak
Minum petang
  • Ja,cop's wholemeal cracker, 4 keping 84 kalori
  • Milo kosong tanpa gula dan susu, 1 cawan 175 kalori
  • Almond, dengan kulit tanpa garam, 1 gengam 180 kalori
  • 4 gelas air kosong (sebab gym)
Makan malam
  • Kway teow goreng 292 kalori
  • Buah- rockmelon 2 keping hirisan nipis 31 kalori
  • Tea + 1 tsp gula 18 kalori
Latihan
  • Body Pump, 45 minit - 382 kalori
  • Treadmill, walking 30 minit - 121 kalori
Semua makanan yang saya ambil menyumbang sebanyak 1476 kalori. Alhamdulillah tidak melebihi 1600 kalori yang ditetapkan.

Kalau tengok kway teow goreng tu....banyak itu ye untuk 1 pinggan bersaiz 23cm. Jangan bubuh penuh2 mentang2lah dia kata 1 pinggan. Kueh teow tu saya goreng sendiri so saya boleh kawal pengunaan minyak. Saya cuma masukkan udang dan tidak masukkan telur sebab tak mahu kalori terlebih. Saya lebihkan sayur. Saya dapati kway teow yang dibeli terlalu berminyak so anda perlu pastikan minyak yang terlekat di kway teow dikeluarkan dengan membiarkan kway teow anda di air paip yang mengalir. Bayangkan kalau anda beli kat stall...mana dia sempat nak basuh kway teow tu...dia bukak plastik kway teow pastu masuk dalam kuali dan goreng.

Kalau dapat buat homemade kway teow sendiri lagi bagus kan. Resepi untuk kway teow tu anda boleh ambil disini. Saya memang dah sediakan paste kway teow banyak, dimasukkan kedalam botol dan simpan dalam peti. Bila terasa nak makan terus tumiskan cili boh dan masukkan paste pastu semua bahan kway teow. Senangkan...terima kasih buat Che'iza kerana berkongsi resepi menarik ini di My Resepi.

No comments: